Pages

Followers

Sunday, June 10, 2012

Rumah P.Ramlee - Penang

Lama erk x update blog..bz bebeno..actually vacation nih x plan pn..pergi kenduri kwen sepupu my IS kt area Bagan Serai..then dah alang2 dkt tu terus la p holiday..lagipun my IS x penah g lg umah abg sulun aku yop..tp kami p tidoq hotel ler sal nk merayap2 sakan..ada 2 tempat yang memang aku teringin nak pergi..Alhamdulillah tercapai gk hasrat aku..Salah 1 nya ini la Rumah P.Ramlee


Kat Rumah P.Ramlee ni ade 1 gambar P.Ramlee yg dilukis oleh Wan Shukor from Tebing Tinggi, Malim Nawar weh..bangga giler aku tgk org kg aku punya lukisan terpamer kt situ..(sebenonya aku tk tau pn sape Wan Shukor tu)..hehehe..ade ke sesapa yang kenal habaq la kat aku..


Masa kat dalam tu, deme pasang lak lagu2 P.Ramlee..rasa cam ade kat zaman tu lak sambil tgk2 gambo2 arwah..tetiba satu perasaan touching la gak meresap ke jiwa aku..my IS cakap emosi bebeno aku..huhuhu..yela sebak laa tgk ade 1 gambo2 terakhir arwah sempat g dinner lagi..tambah lak dengan lagu2 merdu n sayu yang on air masa tu..apa pun jangan lupa sedekah kan Al-Fatihah (jgn sekadar menyebut jer yer..baca la sampai abis surah tu, x luak pun) buat arwah.

Apak memang peminat setia P.Ramlee nih..yela sezaman dia kn..citer2 nyer jgn ckp la tiap kali mesti nk tgk citer buruk..anak sedara aku pnggil citer buruk sal tkde warna..x penah mis punya..lg 1 apak aku ckp P.Ramlee ni sgt bijaksana org nyer..if dia ada lg sure jd PM..sebagai contoh cer tgk citer pendekar bujang lapok..yg ade scene sekolah buta huruf tu..apak aku ckp pas cite tu baru kerajaan buka mata wat sekolah buta huruf..then 1 lg dlm citer ali baba tu pun sm..kn ade dialog 'cif, ini malam mau keja overtime'..tp P.Ramlee ckp sabtu kerja half day tu kn..sama la pastu bru deme ikot koje sabtu half dy..


Apa daa byk lak citer..maklum la lame x update erk lepas geram..so ni dulu la pic utk Rumah P.Ramlee..t aku update yg lain lak erk..

Basikal P.Ramlee..ingat nak naik tapi sah2 udah tulis dilarang sentuh kan..cane nak naik tanpa sentuh..?

Dekat depan beranda umah


Cam pintu pagar rumah Pendekar Mustar kan


Cerita sejarah pasal Rumah P.Ramlee


Persekitaran rumah..snap dari belakang..FYI rumah ini mengekalkan bentuk asal rumah P.Ramlee erk


Posing depan monumen..alah ade lak kawan kat sebelah tu.


Rasa cam kat kg..tetiba rindu lak suasana kg dulo2 masa zaman aku kecik2..:-(

No comments:

Flame