Pages

Followers

Saturday, July 21, 2012

RESIPI : Puding Laici with Nata De Coco

Salam Ramadhan to ouls..sal ni dh masuk bulan posa haruslah byk lak n3 sal makanan yer..huhuhu..kebetulan thn ni puasa pertama jatuh pada hari sabtu (aku x keje), dpt ler menyediakan juadah yg tak seberapa..tambahan lak ini pertama kali aku berpuasa bersama my IS..aku tya dia nk mkn per masa berbuka, dia ckp pe2 yang awk masak suma saya bedal..yola air tgn isteri erk..sedap ke tidak mkn jer laa..so menu berbuka arini aku masak simple jer..elakkan pmbaziran..ikan goreng,rendang hati ayam + kacang panjang, mee goreng basah, dessert puding laici with nata de coco, teh o panas..then my IS g PARAM kat menawo ni beli air cincau sojuk jer..kak ipo aku k.wati lak antar ikan talapia bakar dgn pencicah air asam..sudahnya byk gk juadah berbuka kami hr ni..huhuhu..tp yg penting idak ler membazir..

Banyak lak aku bercerita sal berbuka puasa ni erk..al-kisah aku nak share resipi puding laici jer sebenarnya..senang n sedap..tak caya leh try..tambah2 mkn sejuk2..leh gk utk hidangan open house t..apa daa posa baru sehari dah citer pasal open house..cit poraaahh..ok la jom kita tgk Resipi Puding Laici with Nata De Coco versi aku.Simple n sedap tau

ni la hasil puding laici aku versi snap guna flash

Ni lak puding laici versi takdak flash..
Bahan-bahan

1) 1 peket agar-agar
2) 1 tin susu sejat (apa brand pun takpe)
3) 1/2 cawan gula
4) 1 tin laici (nak buah jer air nyer korang minum je la masa berbuka t)
5) 1 tin nata de coco (ikut korang la nk buh byk mana)

P/S : untuk sukatan yang aku bagi ni dapat ler 2 bekas cm kat atas gambar tu..

Cara-cara

Memula cairkan agar-agar dengan 1000ml air..dlm 15 minit gak la nk cairkan..(sementara nak cairkan tu korang susun kat dalam bekas laici dengan nata de coco..bila dah masak nanti nata de coco tu timbul..tu yg nampak nata de coco jer..laici kat bawah)

Kemudian, buh la gula dengan susu sejat..Kacau smpi mendidih..bila dah mendidik tuang ler ke dalam bekas tadi smpi penuh..Last masuk dlm peti ais..pastu t pas berbuka leh la wat cuci mulot pas berbuka..sedap mkn sejuk2..

No comments:

Flame