Pages

Followers

Tuesday, July 31, 2012

RESIPI : Puding Triffle

Menu arini Puding Triffle..Tapi al-kisah aku punya tak berapa nak menjadi sal cair sikit..silap aku gak la sepatotnya adunan kastard tu kasik lagi pekat..so lau ouls nak try nanti kasi masak pekat skit erk..


Camni ler sepatutnya final Puding Triffle..(yang ni aku cilok ntah dari sape ntah)

Yang ini hasil final aku..huhu..cayor weh..tapi rasa maintain erk..


Ni masa dah siap b4 potong..nampak cam keras je kan..


Bahan-bahan


1) 1 tin susu sejat


2) 1 peket jelly agar-agar (ikut suka korang la nak perisa pe..aku masa ni perisa oren, nak stroberi takdok)


3) 3 sudu besar tepung kastard


4) 2 sudu besar gula


5) Kek gulung (aku beli sekotak yang london roll perisa mangga..ala korang nak campur-campur pun leh)


6) 1 cawan air


7) 1 tin cocktail buah (air asing)


Cara-cara


Memula susun kek korang rapat2 sampai penuh bekas..Pastu bancuh tepung kastard tadi dengan air..Kemudian, nyalakan api masukkan dlm periuk bancuhan kastard tadi dengan susu sejat, air buah yang diasingkan tadi dan gula..kacau sampai pekat (tang sini yang aku failed tu sal tak cukup pekat)..


Pastu biorkan adunan sejuk jap..tuang kan adunan tadi atas lapisan kek yang korang dah susun tadi..sampai tutup le lapisan kek tu..dah siap 2 layer (layer 1st - Kek, layer 2nd- Adunan kastard)


Pastu susun lak buah2 cocktail tadi atas lapisan ke-2..Pastu korang bancuh le jelly tu ikut cam kat peket tu arahan nya..takpun korang cairkan dengan air panas je..Last, untuk lapisan ke-4 tuang le jelly kat atas sekali..lau nak lagi cantik atas jelly tu buh la hiasan buah2 cam stroberi ke..mangga ke..(ikut suka la, aku tak buh pun)


Last simpan dalam peti sejuk dalam 2 jam, pastu masa berbuka leh la potong dan makan..


P/s : Aku semenjak bulan posa ni rajin lak wat dessert..bukan pe senang simpan jer dalam peti leh makan berhari2..hehehe..


Selamat Mencuba..Coba..coba jgn coba (tetiba je masuk lagu SY a.k.a Abg Jem)..

No comments:

Flame