Pages

Followers

Friday, January 6, 2012

Lubuk Timah - Simpang Pulai

Jeram Lubuk Timah di Simpang Pulai adalah destinasi aku seterusnya. Lokasinya adalah berada kurang 5 km dari simpang jalan Cameron Highland-Simpang Pulai. Tidak jauh dari tol Simpang Pulai, ambil jalan ke Cameron Highland dan simpang ke kanan dalam kawasan kuari batu, ada jalan berbatu yang menuju ke lokasi ini. Jalan nk masuk ke sini memang teruk, dan berada ditengah-tengah ladang kelapa sawit dan kuari batu.Apa yang menarik nye kawasan ini masih mengekalkan kehijauan yang asli.Aku suka nk ingatkan kawasan ini air nyer deras jugak, jika bawa kanak-kanak mandi perlu pengawasan lebih.(aku pun sama sal aku tak reti berenang, reti terapung jerk)

Ni simpang masuk ke Lubuk Timah ni dari jalan Cameron - Simpang Pulai..Korang kena celik2kan mata sal bukan calang2 orang leh nampak signboard ni..


Lokasi Lubuk Timah berhampiran dengan bandaraya Ipoh
menjadikannya tumpuan penduduk sekitar, Bayaran masuk untuk parking adalah RM1
dan dibayar ntah kepada sesiapa yang berada dipondok usang jalan masuk.
Tempatnya agak menarik terutamanya di hulu Sungai. Terdapat sebuah empangan yang
telah pecah atau ada laluan air dikiri dan kanan yang menjadikan pemandangannya
lebih menarik..

tu le pondok usang tempat yg kena bayo parking (exceli aku tk pasti awat depa dok kutip bayaran pun)..jalan nampak mencabar kan.sesuai utk 4x4 jer tp dengan vivid aku main belasah jerk..huhu

Kat bawah ni gambar2 aku bersama-sama family masa kitaorg kelah2 dulu..sebelum mandi kita layan perot dulu kan..:-)

sempat gak aku dok selesaikan puzzle angrybird anak buah aku..ala so easy la..tak mencabar langsung..keh3xTerdapat juga kolam air panas disini, amat baik untuk kesihatan dan ramai orang
didalamnya.
tu tengok tu mat salih pun ade..aku tak masuk pun sal aku dok berendam kt lubuk tu jerk..my IS dengan anak buah aku Nurul n Pa'an je masuk dlm kolam air panas tuyang berjaring tu mmg korang tak leh masuk sal panas giler siot..korang leh la sua2 tangan jerk..anak buah aku si Pa'an dok nek atas badan my IS sal kesejukan bangat..nek pucat muka dier..tangan pun dah kecut2, aku jer yg tak kecut2..then my IS ckp 'yela awak tu kan daging byk, mau smpi esok pg berendam pun tak kecut2'..huhuhu..sabo je laa..hak3x
Ni le empangan yang aku dok ckp tu..cantik kanyang ni belah kanan empanganyang ini lak belah kiri empanganni gambar pandangan dari atas empangan tu

So apa lagi, jika korang terasa nak pergi, boleh la wat perancangan dah.yela percutian yang tidak memerlukan modal yang banyak..tambah2 di Perak ni memang banyak tempat2 mcm ni..Insya Allah ade rezeki aku masukkan lagi tempat yang lain lak..:-)

No comments:

Flame