Pages

Followers

Tuesday, January 17, 2012

Resipi - Ayam Masak Halia

Hmm..lama dah tak update yer..bz toi lately nih..yela awal2 tahun koje banyak..then kt umah lak tk smpt nk on9 sal bz menguruskan umah tangga..ceeewaaah..geli dengo erk..arini balik umah aku nk masak..dok pikir punya pikir last2 dpt idea nk masak Ayam Masak Halia sal dari mlm tadi perot aku tk baper nk ok..cm ade angin..so halia mmg terrrbaaaekk la utk kasi buang angin dlm badan..tambah2 sal semlm aku pun hangin 1 badan sal dengo citer tak best..ni kira nk bagi buang segala mcm angin la..hehe..tp gambo takde la utk entry kali ni erk..t la ade masa aku upload pic tu.Ni aku share resipi aku erk..korang nk try, leh la t komen gtau ok ke tak resipi simple aku nih..yela orang yg bekerja mmg suka le msk yg simple2 jerk..tak gitu cik temah?



Bahan-bahan



  • halia (sebesar ibu jari-dihiris)

  • beberapa ketul Isi ayam

  • 3 ulas bwg putih (di tumbuk)

  • 5 sudu sos tiram

  • garam

  • minyak

Cara-cara



  1. tumis bawang & halia sampai wangi

  2. masukkan isi ayam, masak sampai separuh masak.

  3. masukkan sos tiram (tak perlu banyak)

  4. masukkan air kalau nak berkuah.

  5. akhir sekali, masukkan garam secukup rasa.

  6. sedia untuk dihidang.

p/s : jika nak bagi kuah tu pekat leh la tambah tepung jagung..


nak lagi sedap tambah la pe2 sayur yang ada (cth:kacang panjang, cendawan)


dah tu jela erk



pic ni aku tepek ambil dari en google jer..tapi yang ini ade buh kicap manis, tomato n cili padi..

2 comments:

Triple Af said...

2la..lama gile ko tak apdet kan???ai ni pembaca setia blog yu tau..dah lama ai ternanti2 tertunggu2 tak kunjung tiba...

Jeja_prk said...

tau tkpe..ai bz skit la u..t mgu ni i update g erk..keh3x

Flame