Pages

Followers

Friday, August 24, 2012

RESIPI : Cornflake Madu

Salam ouls..Aidilfitri tahun ni 1433H @ 2012 aku sempat buat sejenis kuih raya jer..ni kira wajib tiap tahun buat sal anak buah aku suka bangat..kira ni abis dulu la..hahaha perasan ko..Al-kisah tahun ni cam tak larat je nak buat tapi sal udah membodek my IS awal2 tahun dulu beli Oven, terpaksa ler wat sejenis kuih (ala wat syarat jer..leh gitu?)resipi ni aku dapat dari sista in law aku k.wati..tenkiu erk k.wati..kay jom tgk resipi nya..

Bahan-bahan

1) 1 kotak besar cornflake
2) 250gm butter (1 bar)
3) 6 sudu madu
4) 1 cawan gula (kisar)
5) untuk hiasan aku buh bintang2 dgn kacang kisar

Cara-cara

1) Memula cairkan butter..bila dah cair masukkan gula, madu dengan gula..kacau2 sampai sebati dan naik bau yang wangi..

2) Sementara tu, ramas kan cornflake..tapi jgn sampai hancur erk..Pastu leh la masukkan yang korang masak kat perkara 1 tadi..then gaulkan ler sampai seia sekata..

3) Campurkan kacang kisar tu sekali..

4) Pastu leh la buh dalam cup kecik..susun kat sampai penuh plate oven..then b4 nak masuk oven tuh..tabur la bintang2..

5) Masak ler guna api atas dan bawah dlm 10 minit tapi kena sentiasa tgk la jgn sampai rentung lak kat atas..nampak cm kekuningan dah leh kuarkan..

Siap...Senang jer kan..

No comments:

Flame