Pages

Followers

Sunday, August 26, 2012

RESIPI : Puding Roti

Al-kisah masa coti raya ade member aku nak mai beraya..aku dok pulun la dok pikior menu nak jamu tetamu..Last2 aku wat Puding Roti dengan Nasi Tomato..ni aku nak share Resipi Puding Roti aku nih..Anak sedara aku si Liyana n si Paan sangat lah suka..So aku buh kat blog aku ni senang la ibu deme nak buat nanti..hehehe..silakan copy resipi nya yer K.Wati..:-)

Bahan-bahan

1) 4 keping roti gardenia
2) 2 biji telur
3) 1/2 cwn susu pekat
4) 1 cwn susu cair
5) 10gm serbuk agar-agar/ sepeket kecik
6) 1/2 cwn gula
7) 2 sudu besar butter/ marjerin (aku guna butter)
8) 3 1/2 cwn air
9) 2 sudu besar serbuk koko

Cara-cara


1) Memula didihkan 3 cwn air, serbuk agar-agar & gula dalam periuk.
2) Blend sekali roti, telur, susu pekat, susu cair dan 1/2 cwn air.
3) Kemudian, campur yang blend tadi ke dalam periuk. Masukkan butter.Kacau ler sampai mendidih.
4) Bila dah didih, bahagikan adunan sama banyak ke 2 bekas.
5) 1 adunan biar warna asal (warna krim), 1 lagi masuk serbuk koko. (b4 tu cairkan serbuk koko dengan sesudu air panas..pastu baru buh dalam adunan)
6) Siapkan loyang, ambik sesenduk yang plain, tuang kat tengah loyang. Then, sesenduk koko lak tuang kat atas yang plain tadi..Bior deme gerak sendiri..Pastu ulang ler selang seli sampai abis adunan.
7) Dah siap buh la dalam peti ais selama 1 jam..Pastu leh la potong2 hidang..

p/s : sorry ler gambo Puding dah kena tobek dek aku ni haa..tak sempat2 nak merasa..hahaha

No comments:

Flame