Pages

Followers

Monday, August 27, 2012

RESIPI : Nasi Tomato, Ayam Masak Tomato

Ni Ayam Masak Tomato

Ni Nasi Tomato


Hari Ahad yang lepas, member aku sefamily mai beraya..Dia otw nak lik ke KL, so singgah transit kat rumah aku lak..TQ2 sudi singgah ke teratak hamba..Chewwwaaah..so aku dengan gigihnya menyediakan Nasi Tomato dengan Ayam Masak Tomato ni..Ni percubaan pertama aku..Alhamdulillah kira menjadi la kan..juz next time buat aku kena kurangkan skit 4 sekawan tu..Yang ni aku buat terlebih skit..hehehe


P/s : Lupa nak tau aku hidangkan Nasi Tomato + Ayam Masak Tomato + Papadom + Baby Timun (malas nak buat acar timun..hehehe)


Nasi Tomato


Bahan A


1) 2 sudu besar minyak sapi


2) 2 sudu besar minyak masak


3) 2 ulas bawang putih (cincang)


4) 3 ulas bawang merah (hiris)


5) 1 inci halia (hiris)


6) sedikit 4 sekawan (buah pelaga, b.cengkih, kulit k.manis n bga lawang)


Bahan B


1) 1/4 susu cair


2) 3 biji tomato (potong dadu kecik2)


3) 1/4 cwn sos tomato


4) garam + gula


5) 3 pot beras (rendam 15 minit)



Cara-cara


1) Tumis semua Bahan A sampai naik bau, kemudian masukkan Bahan B kecuali beras.Kaco sebati, pastu buh la dalam rice cooker. Buh la beras yang dah direndam n dicuci tu (sukatan air sama cam korang masak nasi la). Kaco ler selalu nasi tu tapi jgn sampai hancur nasi..


Siap..


Ayam Masak Tomato


Bahan


1) 1/2 ekor ayam (potong2 la erk)


2) 1 biji bawang beso


3) 8 sudu besar cili giling


4) 8 sudu besar sos tomato


5) 2 inci halia


6) 2@3 batang serai


7) gula + garam


Cara-cara


1) Tumis bawang + halia + serai smpi naik bau. Kemudian masukkan cili giling n sos tomato..Biar didih, masukkan ayam dan gaulkan..Biar sampai masak n kering skit..Yg pic atas aku snap berkuah aku buh air skit sal kami suka berkuah skit..


So selesai la sesi masak2 untuk hari tu..so leh la korang try jamu tetamu korang erk

No comments:

Flame